Festiwal Dawnych Komputerów i Gier 2025

Festiwal Dawnych Komputerów i Gier 2025

Festiwal Dawnych Komputerów i Gier 2025

W dniach 4–5 października 2025 roku w Artetece Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie odbył się Festiwal Dawnych Komputerów i Gier – wydarzenie popularyzujące historię informatyki i kultury cyfrowej. Organizatorem przedsięwzięcia były: Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, Muzeum Komputerów i Gier w Pabianicach oraz Fundacja Dawne Komputery i Gry.

Podczas festiwalu udostępniono kilkadziesiąt stanowisk z komputerami i konsolami, m.in. Commodore 64, Amigą 500 i 1200, Atari 2600, Nintendo 64, Vectrexem, Sega Mega Drive czy Atari Jaguar. Uczestnicy mieli możliwość swobodnej gry oraz rozmów z pasjonatami historii komputerów i gier wideo.

Program wydarzenia obejmował m.in. turnieje w Super Mario Bros., Quake III Arena oraz Bombermana, a także prelekcje poświęcone różnym aspektom kultury cyfrowej, w tym wystąpienie Rafała Szyi (C64Lover) pt. „Retro gry a open source” oraz dr. Karola Króla (DigitalHeritage.pl) – „Jak kluby mikrokomputerowe kształtowały pierwsze pokolenia graczy”.

Jak kluby mikrokomputerowe kształtowały pierwsze pokolenia graczy w Polsce

Prezentacja ukazywała historyczną rolę klubów mikrokomputerowych w Polsce lat 80. XX wieku jako miejsc narodzin edukacji informatycznej i kultury cyfrowej. W tamtym czasie szkoły niemal nie dysponowały komputerami, a pierwsze kontakty młodzieży z technologią odbywały się w świetlicach, klubach osiedlowych i zakładowych. To właśnie tam młodzi ludzie uczyli się obsługi sprzętu, podstaw programowania i elektroniki, często „na sucho” – bez dostępu do prawdziwego komputera.

Festiwal Dawnych Komputerów i Gier (4-5 października 2025, Arteteka Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie)

Kluby mikrokomputerowe pełniły funkcje edukacyjne, wychowawcze i integracyjne, a nie rozrywkowe. W większości klubów nacisk kładziono na naukę, tworzenie własnych programów i wymianę doświadczeń. Wystąpienie miało na celu przede wszystkim przedstawienie historycznie ważnej inicjatywy redakcji „Bajtka”, tj. konkursu „O Złotą Dyskietkę Bajtka”, który dokumentował działalność klubów w całej Polsce.

Można postawić tezę, że nauczanie technologii informatycznych i informacyjnych rozpoczęło się w Polsce w klubach mikrokomputerowych.

Na zakończenie podkreślono, że kluby mikrokomputerowe ukształtowały pierwsze pokolenie polskich programistów i graczy, a ich model edukacyjny stał się inspiracją dla podobnych inicjatyw zarówno w krajach zachodnich, jak i w państwach bloku wschodniego. W ten sposób przyczyniły się do rozwoju wczesnej edukacji informatycznej i powstania nowej kultury technologicznej w Polsce.

Opublikowano: Król, K. (2022). The Role of Microcomputer Clubs in the Education of the Polish Youth in the 1980s: A Retrospective Analysis. Educ. Sci., 12(3), 150. https://doi.org/10.3390/educsci12030150


Festiwal Dawnych Komputerów i Gier ma charakter cykliczny i na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń popularyzujących historię informatyki i gier wideo w Polsce. Jego krakowska edycja po raz kolejny ukazała, że dziedzictwo cyfrowe stanowi istotny element współczesnej kultury oraz edukacji technicznej.

Dodaj komentarz

Przejdź do treści